955 بازدید ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۱ / ۱۰:۲۳

تستی

نکات کلیدی در انتخاب رشته کنکور سراسری

اولین پست آزمایشی ویرایش شده
خواسته‌های متفاوت داوطلبان با هم تاثیر به مراتب چشمگیری در تنوع و گوناگونی پارامترهای مهم و تاثیرگذار در انتخاب رشته دارد. بنابراین لازم است داوطلبان کنکور سراسری در فرایند انتخاب رشته نهایت دقت و وسواس را به خرج دهند تا بهترین نتیجه را برای چندین سال زحمت و تلاش بی‌وقفه خود رقم بزنند.

 

انتخاب رشته اصولی و صحیح تیر نهایی قبولی داوطلبان در کنکور سراسری خواهد بود. قاعدتا اولین گام برای داوطلبان کنکور سراسری بعد از اعلام نتایج اولیه، انتخاب رشته است. معیارها و فاکتورهای بی‌شماری در انتخاب رشته وجود دارد که متناسب با روحیات و خلقیات هر داوطلب می‌تواند متغیر باشد. طبیعتا برای یک داوطلب، تحصیل در محل زندگی بر تمام پارامترهای مهم در انتخاب رشته اولویت دارد. این در حالی است که برای داوطلب دیگری مهم‌ترین فاکتور در انتخاب رشته، تحصیل در دانشگاه‌های دولتی است.

خواسته‌های متفاوت داوطلبان با هم تاثیر به مراتب چشمگیری در تنوع و گوناگونی پارامترهای مهم و تاثیرگذار در انتخاب رشته دارد. با این حال شاید بتوان نقطه اشتراک تمام داوطلبان در امر انتخاب رشته را تاثیرگذاری بالای این فرایند در موفقیت‌های آتی آن‌ها دانست. بنابراین لازم است داوطلبان کنکور سراسری در فرایند انتخاب رشته نهایت دقت و وسواس را به خرج دهند تا بهترین نتیجه را برای چندین سال زحمت و تلاش بی‌وقفه خود رقم بزنند. اگر شما هم از داوطلبان کنکور سراسری امسال بوده‌اید، در این مقاله همراه ما باشید. ما در این مطلب با ارائه نکات مهم و کاربردی در فرایند انتخاب رشته کنکور سراسری، سختی و پیچیدگی این مرحله را برایتان سهولت بخشیده‌ایم.
 
روند صحیح یک انتخاب رشته موفق

اگر به تازگی کنکور داده‌اید، باید بدانید که دانستن رمز و راز انتخاب رشته کنکور کلید موفقیت شما در این مسیر طولانی و پر پیچ‌و‌خم است. ما در ادامه مهم‌ترین اصول موفقیت در انتخاب رشته را به شما معرفی می‌کنیم که رعایت هر کدام از آن‌ها می‌تواند شما را یک گام به موفقیت نزدیکتر کند. این اصول عبارتند از:

     بررسی جامع و دقیق کارنامه کنکور سراسری

کارنامه کنکور سراسری هر داوطلب حاوی مطالب و نکات کاربردی است که داوطلب با توجه کامل به همین نکات می‌تواند بهترین انتخاب رشته تحصیلی را برای خود رقم بزند. درصد داوطلب در هر درس و رتبه و تراز او در هر زیرگروه اولین و مهم‌ترین سرنخ در کارنامه کنکور سراسری است. داوطلب با در نظر گرفتن تراز و رتبه قبولی خود رد ره زیرگروه می‌تواند میزان موفقیت خود را در هر رشته تا حدودی تخمین بزند. از دیگر موارد مهم در کارنامه کنکور سراسری مجاز بودن یا نبودن داوطلب به انتخاب در دانشگاه‌های روزانه، شبانه یا غیر دولتی است که می‌تواند فاکتور بسیار مهمی در انتخاب رشته هر داوطلب باشد.

 بررسی کامل کارنامه در انتخاب رشته

 

      تعیین هدف، انگیزه و علاقه داوطلب از ورود به دانشگاه

بعد از بررسی کارنامه کنکور سراسری مهم‌ترین گام پیشنهادی ما در انتخاب رشته به تحریر درآوردن هدف و انگیزه داوطلب از ورود به دانشگاه است. داشتن هدف و انگیزه و مشخص کردن آن برای داوطلب ضمن اینکه ابهام و سرگردانی را از مسیر تحصیلی افراد دور می‌کند، می‌تواند حکم بهترین راهنما در انتخاب رشته تحصیلی هر داوطلب داشته باشد.

 

 

     کسب اطلاعات در مورد رشته‌های دانشگاهی و مشورت با افراد آگاه و کارکشته

ظرفیت قبولی در هر رشته دانشگاهی، توان علمی مورد نیاز برای تحصیل در هر رشته، بازار کار و موقعیت شغلی هر رشته، امکانات آموزشی و رفاهی موجود در هر دانشگاه و شناخت استعدادها و توانایی‌های لازم برای قبولی در یک رشته تحصیلی از جمله فاکتورها و پارامترهای مهم در انتخاب رشته است که داوطلبان باید به آن توجه کافی داشته باشند. داوطلبان جهت کسب آگاهی بیشتر می‌توانند ضمن مشورت با افراد کارکشته و اساتید برجسته، با مطالعه منابع اطلاعاتی معتبر آگاهی خود را در این مورد ارتقا دهند.

    داشتن توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی خانواده

اگرچه مهم‌ترین عامل در انتخاب رشته تحصیلی کنکور سراسری میزان علاقه و استعداد هر داوطلب است. با این حال داشتن توجه کامل به فاکتورهای اقتصادی و اجتماعی هر خانواده هم می‌تواند عاملی تاثیرگذار در روند انتخاب رشته کنکور سراسری باشد. وضعیت مالی خانواده و سخت‌گیری آن در مورد تحصیل در شهر و استان دیگر دو عامل بسیار مهم و تاثیرگذار در انتخاب رشته کنکور سراسری داوطلبان است.
 
نکاتی که باید به هنگام اولویت‌بندی کد رشته محل در نظر گرفت

برای هر داوطلبی که بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری مجاز به انتخاب رشته شده است، 150 انتخاب در فرم انتخاب رشته کنکور سراسری وجود دارد. به عبارتی هر داوطلب می‌تواند بر حسب علاقه و استعدادش 150 رشته را از میان رشته‌های تحصیلی مورد نظر خود انتخاب کند و فرم انتخاب رشته کنکور سراسری خود را بر اساس همین 150 انتخاب تکمیل نماید. این 150 انتخاب دست شما را در انتخاب رشته تحصیلی کاملا باز می‌گذارد. بنابراین می‌توانید با خیال راحت فهرستی از رشته‌های تحصیلی مورد نظر خود را به همراه محل تحصیلی تهیه کرده و بر اساس علاقه و استعدادتان آن‌ها را اولویت‌بندی کنید.

 

نکته بسیار مهم در اولویت‌بندی انتخاب رشته کنکور سراسری دقت و وسواسی است که شما در اولویت‌های خود باید به خرج دهید. چرا که انتخاب‌های شما به ترتیب توسط سازمان سنجش بررسی می‌شود. بنابراین اگر نکات مهم را در اولویت‌بندی خود رعایت نکنید، فرصت موفقیت در این مرحله را به‌ کلی از دست خواهید داد. ما در ادامه نکات مهم در اولیت‌بندی انتخاب رشته کنکور سراسری را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

    چیدمان اساسی انتخاب رشته کنکور سراسری را رعایت کنید

از آنجایی که موفقیت در کنکور سراسری به داشتن کمی شانس و اقبال هم وابسته است، شما می‌توانید با رعایت چیدمان اساسی انتخاب رشته درصد شانس موفقیت خود را افزایش دهید. در این چیدمان 20 تا 30 درصد از انتخاب‌های اولیه خود را به رشته‌هایی اختصاص دهید که قبولی در آن‌ها نیازمند رتبه‌ای بهتر از رتبه شماست. 50 تا 60 درصد انتخاب‌های بعدی‌تان را به رشته‌های اختصاص دهید که براساس آمار سال‌های گذشته قبولی در آن‌ها با رتبه شبیه به رتبه شما امکان‌پذیر است. در نهایت انتخاب‌های باقی‌مانده از فرم انتخاب رشته را به انتخاب رشته‌هایی اختصاص دهید که امکان قبولی‌تان در آن‌ها صد درصد است. رعایت این ساختار در اولویت‌بندی انتخاب رشته تحصیلی ضمن اینکه شانس و اقبال شما را در قبولی رشته‌های ایده‌آلتان افزایش می‌دهد، جلوی هر شکست و ناکامی را در این فرایند می‌گیرد.

    وضعیت سهمیه و بومی‌گزینی را در هنگام اولویت‌بندی انتخاب رشته تحصیلی به دقت مورد توجه قرار دهید

سهمیه‌ها و تاثیر بومی‌گزینی در کنکور سراسری می‌تواند ورق را برگرداند و سرنوشتی متفاوت برای داوطلبان رقم بزند. بنابراین لازم است داوطلبان کنکور سراسری در هنگام انتخب رشته سهمیه‌ها و وضعیت بومی‌گزینی را به دقت مورد بررسی قرار دهند و اولویت‌های خود در فرم انتخاب رشته کنکور سراسری را مطابق با این دو فاکتور مهم تکمیل نمایند.


 

     به نظرات ناآگاهانه دیگران توجه نکنید

هر نوع نظری از جانب دیگران که فاقد اعتبار منطقی و علمی باشد و صرفا نظری برخاسته از روی هیجانات و تمایلات شخصی آن‌ها باشد می‌تواند راهی گمراه‌کننده برای داوطلبان باشد. در این شرایط بهتر است داوطلبان با مراجعه به منابع علمی معتبر و مشورت با اساتید و افراد ماهر و کارکشته از انجام انتخاب‌های عجولانه و غیرمنطقی جلوگیری کنند.

     وضعیت جغرافیایی هر دانشگاه را به دقت بررسی کنید

برای بسیاری از داوطلبان زندگی در یک شهر دیگر با شرایط جغرافیایی متفاوت سخت و طاقت‌فرساست. همین امر باعث می‌شود که بسیاری از دانشجویان بعد از گذراندن یک یا دو ترم تحصیلی از رشته تحصیلی خود انصراف دهند. بنابراین توجه به شرایط جغرافیایی هر دانشگاه و متناسب بودن آن با روحیات خلقی هر داوطلب از شروط بسیار مهم در اولویت‌بندی انتخاب رشته کنکور سراسری خواهد بود.

از دیگر موارد مهم در نحوه اولویت‌بندی انتخاب رشته کنکور سراسری باید به موارد زیر اشاره کرد:

    در نظر گرفتن علاقه و استعداد خود در هر رشته تحصیلی
     بررسی وضعیت شهریه و امکانات رفاهی موجود در هر دانشگاه

 
بررسی دانشگاه‌ها برای انتخاب رشته کنکور
 
 
نحوه آگاهی از رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف

شرط پیروزی داوطلبان در انتخاب رشته کنکور سراسری کسب آگاهی‌های لازم در مورد هر رشته و دانشگاه است. روش‌های مختلف برای دریافت اطلاعات لازم در مورد رشته و دانشگاه محل تحصیل وجود دارد که ما در ادامه بهترین و کارسازترین روش‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

     مطالعه کامل دفترچه راهنمای انتخاب رشته تحصیلی

ساده‌ترین روش این است که داوطلبان با مطالعه کامل دفترچه راهنما از وضعیت ظرفیت و قبولی هر رشته اطلاعات کسب کنند. ضمن اینکه در دفترچه راهنما اطلاعاتی کوتاه و راهگشا در مورد امکانات رفاهی هر دانشگاه وجود دارد. فایده دیگر مطالعه دفترچه راهنما آگاهی از لیست دانشگاه‌های روزانه و شبانه و دیگر دانشگاه‌های غیر دولتی نظیر موسسات غیرانتفاعی، آزاد و پیام نور است.

      مشورت با مشاوران تحصیلی انتخاب رشته

معمولا مشاوران تحصیلی بهترین مرجع برای راهنمایی داوطلبان در انتخاب رشته کنکور سراسری هستند. مشاوران تحصیلی با داشتن چندین سال تجربه تحصیلی و شغلی در امور مشاوره تحصیلی می‌توانند اطلاعات کامل و معتبری را در مورد هر رشته و دانشگاه در اختیار داوطلبان قرار دهند. ضمن اینکه با گرفتن تست‌ها و آزمون‌های متعدد شخصیتی داوطلبان را در داشتن انتخابی سنجیده و هوشمندانه همراهی می‌کنند.

     مراجعه به سامانه مربوط به هر دانشگاه

قاعدتا هر دانشگاهی سامانه اختصاصی دارد که داوطلبان با مراجعه به این سامانه می‌توانند تصویری کلی از امکانات رفاهی و آموزشی این دانشگاه داشته باشند.

     مشورت با داوطلبان کنکور سراسری در سال‌های گذشته

داوطلبان کنکور سراسری در سال‌های گذشته که با عنوان ترم بالایی در دانشگاه شناخته می‌شوند، می‌توانند اطلاعات ارزشمندی را در مورد رشته و دانشگاه تحصیلی مورد نظرتان به شما ارائه دهند.

در نهایت مراجعه به منابع اطلاعاتی معتبر دیگر مانند کتاب‌ها یا افراد متخصص در رشته‌های تحصیلی مختلف می‌تواند روشی عاقلانه برای کسب آگاهی و اطلاعات لازم در انتخاب رشته باشد.
 
جمع‌بندی

انتخاب رشته فرایندی حساس و سرنوشت‌ساز در قبولی داوطلبان کنکور سراسری است. ما در این مقاله تلاش کردیم با ارائه جامع‌ترین نکات کاربردی در انتخاب رشته، اسباب موفقیت در این مرحله سخت و بحرانی را برای شما سهولت ببخشیم. نظرات و تجربیات شما می‌تواند تکمیل‌کننده بحث ما باشد.

نگارخانه

عنوان شناور تصویر
دومین تصویر گالری اولین پست آزمایشی ویرایشی شده
توضیح تصویر چهارم گالری

نویسنده: سعید کریمی
اشتراک در
http://appine.ir/rcNN
10 دیدگاه ارسال شده
ارسال دیدگاه

اولین دیدگه آزمایشی

سعید کریمی

سعید کریمی

یک سال قبل
3 0
پاسخ دادن
(3)پاسخ

دومین دیدگاه جدید

سعید کریمی

سعید کریمی

یک سال قبل
3 2
پاسخ دادن

سومین دیدگاه برای آزمایش

سعید کریمی

سعید کریمی

یک سال قبل
1 0
پاسخ دادن

دیدگاه جدید من در مورد اولین پست آزمایشی

حسین

حسین

یک سال قبل
0 0
پاسخ دادن

دیدگاه جدید برای تست نمایش لیست بلندتری از نظرات

محمد

محمد

یک سال قبل
1 0
پاسخ دادن
مشاهده دیدگاه‌های بیشتر
برو به بالای صفحه